06-07-2014

Veles amb tecnologia aeronàutica que generen energia verda

Us oferim una notícia que ens ha arribat via RECERCAT, el butlletí electrònic de la Recerca a Catalunya. Dos joves titulats en enginyeria aeronàutica a la Universitat Politècnica de Catalunya, Josep Miguel Bermúdez i Jordi Salas, han patentat a Europa, els Estats Units, la Xina i el Japó un sistema de veles que aplica la tecnologia aeronàutica a grans embarcacions. S’anomena Bound4blue i consisteix a implementar unes innovadores veles rígides en vaixells convencionals, similars a les ales dels avions. Aquest sistema permet multiplicar el rendiment de les embarcacions i també pot ser utilitzat per generar energia.

L’empenta de les veles instal·lades al vaixell permet a l’embarcació assolir més velocitat i vèncer de manera més eficient la resistència hidrodinàmica de l’aigua. El disseny d’aquestes veles és d’un perfil no simètric i d’un gruix relatiu moderat, i és l’element clau per reduir el consum de combustible dels vaixells, així com per obtenir energia. Els dos enginyers han pensat a aprofitar la velocitat que aconsegueix el vaixell amb les noves veles per convertir-la en energia útil, que es transforma a través d’unes turbines submergides sota el casc. Les turbines generen l’energia necessària per dur a terme l’electròlisi a l’aigua del mar, separant l’hidrogen i l’oxigen, els quals s’emmagatzemen al mateix vaixell (l’hidrogen en forma de gas o d’amoníac que, combinat amb el nitrogen de l’aire, és un dels productes industrials més utilitzats al món). Les veles rígides serien capaces de proporcionar amb l’eficiència necessària tota l’empenta exigible per complir els dos objectius del sistema.

Bermúdez i Salas han estat treballant en aquest projecte des del 2006. Ara, amb les patents aconseguides, podran avançar en la seva industrialització, en la qual han invertit uns 40.000 euros procedents d’amics i familiars. Bound4blue busca socis del sector naval.

De moment, aquests dos enginyers pensen que el sistema es podria aplicar a vaixells de 100 metres d’eslora, i que podria costar entre 30 o 40 milions d’euros. El mercat a explorar no només seria el naval, sinó les grans empreses energètiques o els governs interessats en la generació d’energia verda als seus països o fins i tot en aplicacions secundàries com, per exemple, la dessalinització de l’aigua del mar per convertir-la en aigua potable apta per al consum

Marta Alegret (Universitat de Barcelona)

Escriu el teu comentari